Technology

Bedreigen IoT-hackers mijn stadje?

Dus daar fietste ik door de koude stortregen naar huis, om kort voor het eindstation tot de ontdekking te komen dat de stoplichten bij de kruising het hadden opgegeven. Totaal. Paniek maakte zich van me meester.

Mijn eerste gedachte was: “Lekker dan. Hoe kom ik nu veilig naar de overkant in dit rotweer?” Dat bleek mee te vallen, omdat iedere automobilist verstandigerwijs het gaspedaal losliet bij het oprijden van de kruising. Ik kon er soepel doorheen laveren en daarna snel thuis mijn beklag doen. Daarna snel het nummer gebeld om mijn burgerplicht te doen en bij te dragen aan de oplossing voor het probleem. Helaas, bij 0800-9009 konden ze me niet verder helpen en adviseerden ze me de politie te bellen. Daar kwam ik in de wachtrij terecht en hield mijn burgerplicht op, temeer omdat het gezin klaar was om aan tafel te gaan voor een lekker avondmaal. Kwestie van prioriteiten stellen.

Gehackte stoplichten

Mijn tweede gedachte, beïnvloed door een gesprek dat ik onlangs had, was: “Misschien zijn de stoplichten wel gehackt en proberen criminelen Weesp te chanteren…” Als hackers het kunnen met slimme lampen en een drone of auto (zie http://iotworm.eyalro.net/), dan zeker met onze stoplichten. Een paar jaar geleden zou deze gedachte niet eens in me opgekomen zijn, maar we zijn van ver gekomen qua beveiliging en wantrouwen. Of we zijn diep gezonken, dat kan ook. Feit is wel dat veilige IoT een grote horde is om te nemen. In potentie ingebakken in het IoT product, in de praktijk vaak een ‘afterthought’ net zoals we al eerder hebben gezien binnen traditionele IT-afdelingen.

Toch geen belastingverhoging

Gelukkig voor mij en mijn mede-Weespers bleek de oorzaak van het niet-functionerende stoplicht waterlast en niet hackers. Dat scheelt de gemeente weer een losgeldbetaling – en de inwoners een belastingverhoging. De wateroverlast door het openstaan van de hemelsluizen had het systeem gebroken. De oplossing zat hem in een leger monteurs en technici om de lichten weer aan te zetten en in een klein contingent verkeersregelaars om alle mensen naar de juiste plek te loodsen. Ik ben nog nooit zo snel naar de overkant gekomen. Het was een mooie constatering ook, dat er minstens twintig mensen nodig waren om alles in goede banen te leiden. Zeker tegen het licht van het grote nieuws dat recent de wereld ingetrompetterd werd.